Η αξία του Νερού στη ζωή μας…

Κάθε οργανισμός ο οποίος είναι ζωντανός, χρειάζεται νερό για να ζήσει. Είναι, ίσως το μοναδικό στοιχείο που όταν μπαίνει στον οργανισμό μας, δεν δίνει ενέργεια, δηλαδή θερμίδες, αλλά προσφέρει όλα τα πολύτιμα του στοιχεία.

Ενυδάτωση

Το νερό βρίσκεται σε μεγάλη συγκέντρωση στον ανθρώπινο οργανισμό, περίπου 60%, και πρέπει απαραίτητα να προσλαμβάνεται καθημερινά.

  1. Αποβολή τοξινών μέσω των ούρων.
  2. Είναι απαραίτητο για τη διατήρηση της ομοιόστασης των κυττάρων και του αγγειακού όγκου.
  3. Αποτελεί το μέσο εκείνο, μέσω του οποίου τα διάφορα θρεπτικά συστατικά μετακινούνται μέσα στον οργανισμό.
  4. Βοηθάει στη σωστή πέψη του οργανισμού.
  5. Βοηθάει στην πρόληψη των μεταβολικών και λειτουργικών ανωμαλιών του οργανισμού.

Πόσο νερό πρέπει να καταναλώνουμε;

Οι συστάσεις αναφέρονται σε επαρκής πρόσληψη και  προφυλάσσουν τον οργανισμό από αφυδάτωση, μεταβολικές και λειτουργικές ανωμαλίες. Οι συνολικές ανάγκες του οργανισμού σε νερό είναι για τους άντρες περίπου στα 3lt την ημέρα και για τις γυναίκες περίπου στα 2lt την ημέρα.

Πηγές πρόσληψης νερού

  • 35-54% της κατανάλωσης νερού προέρχεται από το πόσιμο νερό
  • 49-63% από τα ροφήματα
  • 19-25% από το φαγητό

Τι επηρεάζει την πρόσληψη νερού;

  • Ηλικία (όσο πιο νεαρή η ηλικία ενός ατόμου, τόσο μικρότερες είναι οι ανάγκες του σε νερό)
  • Περιβάλλον (όσο πιο αυξημένη είναι η θερμοκρασία, τόσο πιο αυξημένες είναι και οι ανάγκες για νερό)
  • Φυσική δραστηριότητα (αυξάνει την έκκριση ιδρώτα και άρα τις ανάγκες για ενυδάτωση)

Νερό και Δίαιτα

Εξαιτίας της μηδενικής θερμιδικής του απόδοσης στον οργανισμό, η κατανάλωση νερού μπορεί να βοηθήσει στη απώλεια ή στην διατήρηση του βάρους και να αντικαταστήσει τα ανθρακούχα ποτά, τα οποία έχοντας αυξημένες ποσότητες ζάχαρης μπορούν να προκαλέσουν στον οργανισμό διάφορες ασθένειες, όπως τερηδόνα, παχυσαρκία, και διαβήτη. Παράλληλα, κάποιες μελέτες έδειξαν πως η κατανάλωση 0,5lt νερού πριν από τα κυρίως γεύματα οδηγεί σε απώλεια του βάρους.

Συμπτώματα Αφυδάτωσης

  • Δίψα.
  • Μειωμένη ποσότητα ούρων.
  • Σκουρόχρωμα ούρα.
  • Κόπωση.
  • Κεφαλαλγία.
  • Ξηροστομία.
  • Ζαλάδα ή Λιποθυμία.

Συμπτώματα Υπερενυδάτωσης

  • Υπονατριαιμία (χαμηλή συγκέντρωση νατρίου στο αίμα), η οποία εκδηλώνεται με οίδημα του κεντρικού νευρικού συστήματος, πνευμονική συμφόρηση και μυϊκή αδυναμία, ενώ σε σοβαρές περιπτώσεις μπορεί να απειλήσει τη ζωή
  • Οξεία νεφρική ανεπάρκεια, λόγω αυξημένης νεφρικής λειτουργίας

Ιδέες για κατανάλωση νερού

Πολλές φορές η επιθυμία για κατανάλωση ροφημάτων με γεύση οδηγεί στη μη κατανάλωση νερού.

Πως μπορούμε να κάνουμε το νερό μας πιο γευστικό;

  • Προσθέστε στο ποτήρι σας φέτες από διάφορα εσπεριδοειδή (λεμόνι, πορτοκάλι κλπ) ή άλλα φρούτα (φράουλες, αχλάδι, ακτινίδιο κλπ)
  • Προσθέστε ακόμη, διάφορα μυρωδικά, όπως μέντα, βασιλικό ή δυόσμο.
  • Ή ακόμα συνδυάστε περισσότερα από τα παραπάνω ανάλογα τις δικές σας γεύσεις.

*Αν πάσχετε από κάποιο νόσημα, ενημερωθείτε για τη σωστή ποσότητα νερού που θα πρέπει να προσλαμβάνετε.

Μαργιάννα Μανώλη: Διαιτολόγος – Διατροφολόγος