Ο ΩΜΟΣ ΤΟΥ ΚΟΛΥΜΒΗΤΗ…

Η κολύμβηση είναι το μοναδικό άθλημα με το οποίο ο άνθρωπος μπορεί να ασχοληθεί από τη στιγμή που γεννιέται μέχρι όποτε το επιθυμεί. Τα οφέλη της κολύμβησης είναι πολλά αλλά αν θα πρέπει να επιλέξεις δυο είναι η ευεξία του σώματος στο νερό αφενός που οφείλεται στην καλύτερη κυκλοφορία του αίματος και η αποφυγή τραυματισμών αφετέρου

Πολλά κέντρα ερευνών για τραυματισμούς όπως το Αμερικάνικο NCCSIR, επιβεβαιώνουν αυτήν τη θέση και τοποθετούν την κολύμβηση στην πρώτη θέση των ασφαλέστερων αθλημάτων. Ακόμα, όμως, και αυτή η τόσο υψηλή θέση, δεν μπορεί να υποσχεθεί στους αθλούμενους μια πλήρη έλλειψη τραυματισμών. Αρκετοί αντιλαμβάνονται τον “ώμο του κολυμβητή” ως μια συγκεκριμένη πάθηση.

Εντούτοις, ο όρος αναφέρεται σε μια διάγνωση από ένα ευρύ φάσμα κακώσεων του ώμου που παρατηρείται σε όσους κάνουν κυρίως αγωνιστική κολύμβηση. Μέσα από έρευνα έχουν εντοπιστεί αρκετά συγκεκριμένοι τραυματισμοί και παθολογίες που μπορεί να εμπίπτουν σε αυτόν τον όρο. Ο ώμος του κολυμβητή ενδέχεται να περιλαμβάνει:

  • Την υπερ-χαλαρότητα της ωμικής ζώνης
  • Τις βλάβες του επιχείλιου χόνδρου
  • Το επικουρικό οστό του ακρωμίου
  • Την παγίδευση του υπερπλατίου νεύρου
  • Τις στροφικές ανισορροπίες της γαληνοβραχιονίου αρθρώσεως

Όλες οι παραπάνω παθολογίες συνυπολογίζονται προκειμένου να σχηματιστεί μια συγκεκριμένη διάγνωση που να περιγράφει με τη μεγαλύτερη δυνατή ακρίβεια τα συμπτώματα του πάσχοντα. Αν μάλιστα θέλουμε να διαγνώσουμε και να κατανοήσουμε καλύτερα τον επώδυνο ώμο του κολυμβητή, χρειάζεται πρωτίστως να λάβουμε υπόψη όλη τη μηχανική και την κινηματική του στυλ κολύμβησης και να τις συνδυάσουμε με τις πολύπλοκες στατικές και δυναμικές ιδιότητες της άρθρωσης του ώμου.

Για να διασφαλίσουμε, οι θεράποντες γιατροί, οι φυσικοθεραπευτές και οι προπονητές, μια σωστή διάγνωση και ένα επιτυχές θεραπευτικό πλάνο, θα χρειαστεί να εμβαθύνουμε στα ειδικά χαρακτηριστικά αυτών των παθολογιών-τραυματισμών. Με αυτόν τον τρόπο μπορούμε να επιτύχουμε την επιστροφή του τραυματία κολυμβητή στην αγωνιστική δράση, χωρίς υποτροπές.

Η ενδυνάμωση της ωμικής ζώνης, η καθημερινή άσκηση με διατάσεις στη συγκεκριμένη περιοχή και η πολλή ενυδάτωση του οργανισμού είναι η ασπίδα προστασίας την αποφυγή τραυματισμού στον «ώμο του αθλητή».

Θοδωρής Κατριβές: Καθηγητής ΤΕΦΑΑ, Υπεύθυνος κολυμβητηρίου Δαΐς